pondelok 9. júla 2012

RECENZIA : Darcovia Lissa Priceová


  • originálny názov :  Starters (Starters and Enders, #1)
  • počet strán :  352
  • vydané na SK : Fortuna Libri
  • kúpiť
anotácia : V Spórovej vojne prišla Callie o rodičov. S malým bratom Tylerom a kamarátom Michaelom žije ako tuláčka v opustených budovách a bojuje s renegátmi, ktorí sú pre kúsok jedla schopní zabíjať. Jedinú nádej predstavujú Prvotriedne destinácie, desivé miesto v Beverly Hills, ktoré založil a vedie tajomný muž. Destinácie získavajú mladých ľudí a ich telá prenajímajú seniorom, čo chcú byť opäť mladí.
Keďže Callie beznádejne potrebuje peniaze, stane sa darkyňou. Čip, ktorý jej voperujú do hlavy, sa však pokazí a Callie sa zobúdza vo svojom tele v role svojej nájomníčky. Býva v jej dome, jazdí jej autami a stretáva sa so senátorovým synom. Cíti sa takmer ako v rozprávke, až kým nezistí, že jej nájomníčka má v pláne viac, než len užívať si druhú mladosť, a Prvotriedne destinácie chystajú niečo, čo by jej nenapadlo ani v tom najhoršom sne...

Knihu som čítala v nemčine, takže niektoré slovné spojenia ( výrazy ), ktoré v recenzií napíšem, sa nemusia zhodovať so slovenským prekladom knihy.

Moje pocity :

Je po vojne. Ľudia medzi 20-60 rokov neexistujú. Žijú len deti, teanegeri alebo seniori. Callie rodičov stratila vo vojne kde ich zastihla smrteľná choroba a so svojím malým chorým bratom sa prediera vo svete chudoby a snaží sa nevyhladovieť. Pomáha jej priateľ Michael, ktorý jej tiež nie je ľahostajný. Peniaze potrebuje stoj čo stoj a jedinou jej šancou je ísť do prvotriednych destinácií v Beverly Hills.

" My ti voperujeme do hlavy čip, ty budeš sladko spať a zatiaľ si v tvojom tele bude užívať 200- ročný senior a ešte si aj zarobíš." Celú túto záležitosť vymyslel a stojí za ňou záhadný starý muž, ktorého nikto nikdy nevidel. Presne takto to funguje a Callie sa rozhodne pre radikálny krok, navštívi Banku tiel. No niečo sa pokazí, keď sa Callie namiesto snenia zobudí vo svojom tele, ale vo svete svojej nájomníčky. Užívanie si jej života však niečo bude stáť.

Páčilo sa mi ako Priceová vykreslila svet. Chudobu a naopak bohatstvo. Ľudia vždy bažili po dlhovekosti, či nesmrteľnosti a na základe tejto myšlienky autorka napísala viac než slušnú dystópiu. Callie vykreslila ako cieľavedomé, slušne vychované a obetavé dievča, no zároveň je dala do vienka aj odvahu a preto bola v tomto príbehu výnimočná. Chytľavý štýl písania a veľmi rýchlo postupujúci dej zaručujú to, že sa od knihy nedá len tak odtrhnúť. Je pravda, že už na začiatku som vedela, čo asi bude nasledovať a sem tam mi to už prišlo trhlé, že to nemôže byť dopredu tak čitateľné. Vynahradil mi to však koniec. Autorka vie strhnúť. Ten pocit, keď presne viete ako to skončí a nemôže to byť inak a zrazu je to inak? Zviedla ma z cesty a dokonale ukončila príbeh.

Nielen hlavná postava, ale aj reálne vykreslené vedľajšie postavy sú plusom knihy. Páčilo sa mi to zmýšľanie, to hľadanie pravdy, beznádej a tajomno. Veľmi sa mi pozdávalo to spojenie dystópie, teda svetu v budúcnosti, ale zároveň zakomponovanú detektívku. Nechýbal ani milostný trojuholník a verte prídu si na svoje aj romantičky, pretože senátorov vnuk Blake bol nielen čistým romantikom, ale aj obrovským prekvapením príbehu. Klamala by som, keby som tvrdila, že táto kniha je niečím úplne novým, pretože som v nej našla pár zlepencov z iných kníh, no neznamená to, že by nebola plnohodnotná a neužívala som si ju. Práve naopak. Dostala ma a otvorený koniec zaručuje moju obrovskú radosť keď vyjde druhý diel.




5 komentárov:

  1. To znie super, knihu by som si rada prečítala.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobrá recenzia. Určite si túto knižku prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. skvelá recenzia :) teším sa na túto knihu :) len je otázne kedy sa k nej dostanem :P

    OdpovedaťOdstrániť
  4. túto knihu už mám doma, len sa do nej pustiť :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. pôvodne som síce knihu čítať nechcela, ale akosi si ma navnadila :)

    OdpovedaťOdstrániť