nedeľa 30. júna 2013

RECENZIA : Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol Jonas Jonasson


  • originálny názov : Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
  • počet strán : 328
  • vydané na SK : 2013 Ikar
  • kúpiť
anotácia : V spoločenskej miestnosti domova dôchodcov sa práve začala narodeninová oslava. Akurát sám storočný oslávenec sa tam nemieni ukázať. Namiesto toho vylezie cez okno na prízemí a skočí rovno do mäkkého záhona. Púť Allana Karlssona začína. Cestuje naprieč celým Švédskom, s kufrom, ktorý mu nepatrí. Bezstarostný starček má dosť času spomínať na svoj pozoruhodne prežitý život a zisťuje, že na dobrodružstvo nie ste nikdy starý... Úžasne vtipný román sa stal bestsellerom a vyšiel v tridsiatich jazykoch!

Moje pocity :

Kniha Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, ktorú odteraz budem v recenzií spomínať ako SSKVZOAZ ( musím skracovať nakoľko je ten názov neskutočne dlhý :D ),  je spojitosť bizarnosti,  zvláštnej kriminálnej zápletky, paródiou na svetové osobnosti všeho druhu a veľmi vtipným písaním autora. Kniha ma zaujala na základe niekoľkých recenzií. Nikto sa totiž nevie zhodnúť v názore. Buď je ospevovaná, alebo jej jednoducho nedávajú šancu. Tak to tu už dávno nebolo, také rozporuplné reakcie. Ja som skončila klube "strašnesamitopáčilo!!!"
Kniha začína tým ako jeden storočný starček vylieza z okna domovu dôchodcov a možno ešte ani netuší, aké patálie sa mu na ceste prihodia. Pomedzi celú jeho cestovateľskú story sa otvára príbeh, ktorý Allan počas svojho storočného života prežil. Autor zatiahol do príbehu všetky možné osobnosti sveta a Allan bol zhodou okolností pri všetko dôležitom, čo sa vo svete dialo, od Ameriky cez Čínu až po Rusko. Allan bol v príbehu postava, ktorá je totálne optimistická, nič ho neštve a zo všetkým si vie poradiť svojským spôsobom. Nielenže je majstrom v zostrojení bômb akéhokoľvek druhu, on si tykal s takým Trumanom a dokázal prežiť Gulag, či precetovať Himaláje pomocou kozej pálenky, ktorú si dokonca sám po ceste spravil :D.

No Allan tam nechcel iba sedieť a počúvať tie drzosti. Prišiel do Moskvy, aby pomohol, nie aby ho kritizovali.
- Rozmýšľam o jednej veci,- povedal Allan.
-O akej? - nahnevane sa spýtal Stalin.
-Nechceli by ste si oholiť tie fúzy?
Tým sa večera skončila, pretože tlmočník omdlel.

Allanova cesta v cikacích papučiach sa nezaobišla bez vedľajších postáv, ktoré boli tiež veľmi bravúrne zvládnuté. Keď som si už myslela, že bizarnosti bolo viac než dosť, dokázal autor spraviť kriminálnu zápletku a veľmi vtipnú smrť dvoch zo zúčastnených. Už len to je bizarné, že v recenzií píšem VTIPNÁ SMRŤ.
Jonas Jonasson nielenže vymyslel celý ten podivuhodný príbeh, on ho dokázal dotiahnuť so všetkým rozuzlením do konca a neubralo to na humore. Práveže to pridávalo šmrnc každou jedno stranou. Autor je nováčik a táto kniha je jeho prvotinou. A veľmi vydarenou. Ak teda v budúcnosti vydá niečo ďalšie, budem prvá v rade čakať na prečítanie jeho ďalšieho príbehu.
SSKVZOAZ prekladala Jana Melichárková a musím povedať, že odviedla dobrú prácu. Celá kniha sa číta veľmi sviežo a ľahko ako som spomínala vyššie veľmi vtipné pasáže si budete pamätať ešte dlho po prečítaní knihy.


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu mojakniha.sk.


3 komentáre:

  1. Mne bohužiaľ nesadla, nudila ma, prvých 100 strán ešte aj ok a potom to na mňa nemalo už žiadny účinok bohužiaľ a pritom tá obálka aj námet sú tak skvelé 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Výborná kniha, nemôžem jej nič vytknúť. A práve som dočítala druhý autorov počit Analfabetka, ktorá vedela počítať...tiež odporúčam.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Táto kniha je určená len pre čitateľov, ktorí, prepáčte za výraz, majú niečo v hlave a dokážu postrehnúť vtip, iróniu, bizarnosť a múdrosť vloženú do slov autora. Takže ostatní ju nemusia ani otvárať. A neskromne dodávam, že ja som ňou bola očarená.

    OdpovedaťOdstrániť