piatok 1. novembra 2013

RECENZIA : Den co den David Levithan


  • originálny názov : Every Day
  • počet strán : 344
  • vydané v CZ : CooBoo 2013
  • kúpiť

anotácia : Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného. A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života. Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den. Úspěšný román bestsellerového autora Davida Levithana.

Moje pocity :

Kniha Den co den je presne ten typ knihy, ktorý vás zaujme v prvom dojme nádhernou obálkou a výborne spísanou anotáciou. Bola to trefa do čierneho, lebo presne to kniha k dobrej predajnosti potrebuje. Tým pádom, ale stúpajú od knihy aj poriadne očakávania. 

Kniha má naozaj veľmi zaujímavý námet. Zobudiť sa každý deň v inom tele, nezáleží na pohlaví, na farbe pleti, na kráse, na váhe. Jediné v čom si hrdina je istý, že bude v približne rovnakom veku. V zásade by to nemal byť problém, ak to už robíte 16 rokov a viete, že do života iných nesmiete nejak veľmi zasahovať. No čo sa stane, ak aj vy chcete žiť plnohodnotne a nie na úkor ostatných? Čo spravíte aby ste sa dostali k tomu, po čom alebo kom naviac túžite?
Kapitoly sú v tejto knihe riešené počtom dní, ktorými sa každé ráno A zobúdza vždy v inom tele. Aby som vás neuviedla do pomykova hlavného hrdinu/ku nazývame A, pretože jej/jeho indentita je stále v niekom inom - odmalička. Páčilo sa mi, že  to mal autor poriadne premyslené a tieto jeho vliezania do tiel poriadne objasnil, čím nevznikali žiadne diery v deji. Hneď zo začiatku nám prestiera hranice tohto putovania z tela do tela a popri tom vysvetľuje ako to, že sa nezobudí raz v tele Číňanky niekde v Hong Kongu a na druhý deň v chlapskom tele niekde pri Eiffelovej veži. Bola som až veľmi prekvapená, že hlavná zápletka vznikla v podstate v prvej kapitole, v prvom dni, pretože som nemala tušenia, čo autor teda chce písať ďalších 344 strán. On tých 344 strán zúžitkoval z polovice opisovaním postáv, v ktorých sa A nachádzal. Opisoval každé jedno telo, či tučné, či chudé. Otvoril tému drog, sebapoškodzovania, homosexuality či náboženstva.
Pri každej danej osobe otvoril uzdu písaciemu talentu a opísal všetko vierohodne, ako sa dané telo v akej situácií cíti. Z jedného pohľadu to bolo OK, ale to by nemohla potom upadať hlavná zápletka, ktorú tam hneď na začiatku vyrobil. Rhiannon, na ktorej vlastne celá zápletka stála, sa správala presne tak, ako by ste to od dievčaťa, ktorému poviete, že ju milujete, ale prídete každý deň v inom tele, čakali. Nič by mi nevadilo, naozaj nič. Všetko by bolo úplne dokonalé, keby autor knihu skrátil. Dával do toho vedľajšieho deja príliš veľa a zanikalo v tom momente to, čo malo naopak vychádzať na povrch. Miestami ma vyrušovalo, že autor viac opisoval ako písal dialógy. A tak som dlho, dĺho, predlho čakala ako sa to vlastne rozuzlí. Čakanie však evidentne malo spôsobiť údiv. Vzhľadom na to, v akom pokojnom duchu sa to zakončovalo, som vlastne čakala nejakú scénu s hyterickým plačom, alebo poriadnou hádkou dvoch "milencov", zvažovala som dokonca nebodaj smrť. K čomu by to však viedlo? Čo by sme si potom z príbehu mali zobrať? Autor ale vytrel všetkým čitateľom týmto koncom kocúra. On to napísal tak, aby sme si každý zobrali z toho príbehu ponaučenie, alebo sa prinajmenšom na tom zamysleli.
Vzhľadom ku koncu som si uvedomila aj to naťahovanie príbehu. Bude pokračovanie a keďže autor v prvej knihe objasnil všetko do detailu, čakám veľmi ale veľmi dobré čteníčko. 


Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem Albatros Media.


3 komentáre:

  1. Fíha, som na to vážne zvedavá po tvojej recenzii.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si prečítaj...Je to jedna z tých kníh, ktorá v tebe niečo zanechá :)

      Odstrániť
  2. aj ja som na knihu zvedavá...má krásnu obálku.. :)

    OdpovedaťOdstrániť