streda 26. novembra 2014

RECENZIA : Saeculum Ursula Poznanski

Ursula Poznanski so svojím Erebosom na Slovensku zožala úspech. Znova sa pustila do mystriózneho thrilleru a znova prišla s niečím novým.

Saeculum si hovoria mladí ľudia zo skupiny, ktorí majú jeden zaujímavý koníček. Baví ich všetko čo sa odohrávalo v stredoveku. Každý rok sa stretávajú na stredovekých trhoch a každý rok chodia niekde do odľahlého lesa niekde, kde ich nikto nepozná a správajú sa tak, akoby boli naozaj v 14. storočí. To znamená - meče, stredoveké oblečenie, žiadne vymoženosti, ktoré boli vynalezené po 14.storočí.
Hlavná postava Bastian, totálny šprt a budúci nádejný doktor, je pozvaný na jednu takúto "akciu". Hodí za hlavu učebnice, diktátorkého tatka a pocity viny, vezme pod pazuchu krásnu Sandru, s ktorou to vyzerá nádejne a ktorá ho nečakane pozvala, a vyrazí v ústrety novému zážitku s úplne cudzími ľudmi. Až na mieste si však uvedomuje, že nie je všetko s kostolným poriadkom, keď sa začnú diať nevysvetliteľné veci. Na les sa viaže kliatba ...

Ursula Poznanski si zakladá na príbehoch, ktoré tu ešte neboli. Skladá si príbeh ešte za cesty a strašne rada všetko zamotáva. Tak ju poznám po knihe Erebos. Kniha Saeculum bola tiež niečo nové. Ešte som nepočula a ani nečítala o témach hraní rôznych "hereckých" rolí niekde mimo civilizáviu, ako hru, ako nejaký spolok. Skrátka bolo to niečo nové.

Kniha sa rozdeľovala do určitých úsekov, kde nám počas jednotlivých častí odkrývala niečo temné a nečakané na čiernych stránkach knihy. Väčšinou to boli konverzácie medzi postavami, ktoré až do konca neboli odkryté a čitateľovi ukazovali zvrátenú stranu celej hry a zamotávali celý príbeh. Do príbehu som sa dosť ťažko dostávala a mám pocit, že tým, ako autorka dopodrobna predstavovala postavy a okolie, bolo ťažké sa udržať pri čítaní. Takže som čakala kedy vlastne príde niečo akčné. Prišli to v polovici knihy. Zahrala to na mysterióznosť, nakoľko sa kliatba, ktorá sa na tento les viaže, náhodne podobala rôznym okolnostiam, ktoré sa postavám stávali.

Postavy v knihe dosť pokuľhávali. Po prečítaní knihy si pamätám len hlavnú postavu a z celej ich skupiny, možno ďalšie tri či štyri. Pritom ich tam bolo ozaj požehnane. Ostatné postavy sa mi dosť zlievali. Akoby autorka dala len pár z vyvolených širšiu paletu výrazných čŕt. Potom som už len tipovala kto, kde a ako. Okrem toho koniec ako taký síce dával zmysel, no konanie postáv a všetko okolo bolo dosť bizarne vyriešené a v bežnom živote, by sa toto určite nestalo. Jednoducho nereálnosť konania postáv. Jediná vec, ktorá ma na celej knihe naozaj štvala, že autorka v podstate v troch štvrtinách prezradí čitateľovi ako sa to rozuzlí a následne akoby si zmyslela, že tam napísala toho asi málo, tak sa snaží klamstvami postáv zviesť čitateľa. To je ale fakt nevyšlo. Skôr to vyzeralo, akoby jej editor povedal :
" Milá Ursula napíš o 50 strán viac, lebo je toho málo "
 " Ale ja neviem čo už napísať, je tam už všetko "
 " Tak sa zahraj, že čitateľ nevie, že si mu pred chvíľou vysvetlila ako to celé dopadne a sprav si z neho srandu !"

Kniha Saeculum je pre nenáročných čitateľov. Ak chcete tajomno, ak chcete detektívku, ktorú pred koncom neprekuknete, táto kniha bude len ako dezert pred väčšou tortou. Proste sa nenajete. Ursula má dobrý štýl, ľahko sa číta, ale nesplnila moje požiadavky a hlavne nesplnila moje očakávania po knihe Erebos.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Fragment. Knihu si môžete kúpiť tu.

3 komentáre:

  1. To je veľká škoda, že záver knihy je poznať skôr než vôbec príde. Ale ten námet je taký čudný až je zaujímavý. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Recenzia: Ja by som tú knihu odporúčal každému kdo má rád "horory", fantasy a dobrodrúžne knižky. Príbeh má nudný pomalý začiatok ako do hry Fallout 4 takže som knihu aj odkladal po 5 stranách. Trvá až 75 strán (približne) kým sa dostanete k veci a odtedy sa začne odohrávať najchytlavejší príbeh aký som kedy čítal. Táto knižka vám nedá pokoja hu odložiť lebo sa v nej stále niečk deje aj akčné scény. Keď som Saeculum dočítal tak ma bolela hlava pol dňa. Táto kniha je podľa mňa super a preto hu hodnotím na 9/10 IGN... :D.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Recenzia: Ja by som tú knihu odporúčal každému kdo má rád "horory", fantasy a dobrodrúžne knižky. Príbeh má nudný pomalý začiatok ako do hry Fallout 4 takže som knihu aj odkladal po 5 stranách. Trvá až 75 strán (približne) kým sa dostanete k veci a odtedy sa začne odohrávať najchytlavejší príbeh aký som kedy čítal. Táto knižka vám nedá pokoja hu odložiť lebo sa v nej stále niečk deje aj akčné scény. Keď som Saeculum dočítal tak ma bolela hlava pol dňa. Táto kniha je podľa mňa super a preto hu hodnotím na 9/10 IGN... :D.

    OdpovedaťOdstrániť